De voorbereidingen zijn begonnen. Bolivia, here we come!

Inmiddels ben ik een klein beetje bijgekomen van het telefoontje dat ik mee mag naar Bolivia, als een van de reporters van Mensen met een Missie. Om daar samen met de lokale mensen ellende en onrecht aan te pakken. In mijn vorige blog lees je over de situatie in Bolivia en de ideeën van Mensen met een Missie.

Ik ben officieel aangemeld bij de reisorganisatie en heb een eigen pagina op de site van Mensen met een Missie gekregen, waar ik 1000€ wil ophalen voor de projecten in Bolivia. Wil jij ook een steentje bijdragen, dan kan dat hier: reporter Fraukje Vonk. Elke euro helpt. Iedereen die al gedoneerd heeft, ofwel via Mensen met een Missie ofwel via Dream or Donate, wil ik ontzettend bedanken!

Begin februari is mijn eerste echte kennismaking met de andere reporters van mijn team en word ik zo veel mogelijk klaargestoomd voor de reis. Het voorlopige reisprogramma ziet er in elk geval zo uit:

We komen op 3 maart aan in Santa Cruz, waar we allemaal even aan elkaar en aan het land kunnen wennen. Dan reizen we direct naar Guiterrez, een plaatsje ongeveer 200 km van Santa Cruz. We ontmoeten hier lokale vrijwilligers, bezoeken een school en zijn aanwezig bij workshops die als doel hebben om tot meer gendergelijkheid te komen. We spreken met paters, docenten en leerlingen. Ook overnachten we op school. Vanuit Gutierrez gaan we via Santa Cruz door naar Sucre. Sucre ligt op 2810 m hoogte, dus dat wordt vast even wennen. We verkennen de stad en leren de dames van Levantate Mujer kennen, een stichting die workshops en trainingen organiseert over gendergelijkheid voor de autoriteiten en juridische dienstverleners. Ook leren we en migrantengemeenschap kennen. 8 maart is een belangrijke dag: het is dan internationale vrouwendag, dus zullen er veel verschillende activiteiten op het programma staan. Vanuit Sucre gaan we pas echt omhoog, naar La Paz op 3600 m hoogte. In de buurt van La Paz leren we de medewerkers kennen van een theologisch en pastoraal scholingscentrum ten dienste van de kerken en de sociale bewegingen in Bolivia. Ook hier spreken we weer veel met de lokale bevolking en we overnachten zelfs een paar keer bij mensen thuis! Terug in La Paz zelf leren we het werk van Catolicas por el Derecho a Decidir kennen; zij zetten zich voornamelijk in voor jongeren. Vanuit La Paz vliegen we terug naar Santa Cruz, waar we de reis op 15 maart beëindigen. Tussen al deze geplande ontmoetingen door is het voornamelijk mensen ontmoeten, verhalen horen en schrijven. En voor mij, heel veel fotograferen.

Ik kan niet wachten!