Fris het nieuwe jaar in

2016 was een apart jaar. Na 15 jaar in het buitenland (als ik de twee jaar dat ik voor Toeristiek heb gewerkt meetel) ben ik afgelopen zomer weer naar Leiden verhuisd, samen met mijn meisje die alleen nog maar in het Caribisch gebied heeft gewoond en het kikkerlandje alleen van een paar korte zomervakanties kende. Het was weer even wennen. Hele wijken in Leiden zijn verbouwd en onherkenbaar. Overal liggen van die rare rotondes met verhoogde middenbermen en waar je dus nooit op de juiste afslag van af komt. In de winkels kan je je eigen boodschappen scannen. Contactloos betalen. Overal zeemeeuwen en ganzen. Rollators, invalidenwagentjes, fietsen in alle soorten en maten en dan die bakfietsen, daar kunnen hele schoolklassen tegelijk in! Goed voorbereid onderweg: plastic zakken voor als het gaat regenen, handschoenen, muts en sjaal mee. Buienradar en verkeersinformatie. En wie is Waylon? Voor Makeda was alles nog vreemder natuurlijk. Die kent geen patatje oorlog, radiator, jassen ophangen op de gang. Die heeft nog nooit gehoord van Haarlem en Groningen. Moet opeens “blauw” schrijven in plaats van “blou”. Schaatslessen. En moet je eens door de Pieterskerk-Choorsteeg of de Maarsmansteeg proberen te fietsen als je alleen maar over het Caribische platteland hebt gefietst. Ik vind haar een held!

En om het nieuwe jaar dan op een traditionele manier in te luiden hebben we ook meegedaan aan de Nieuwjaarsduik. Dat hadden we al maanden geleden geroepen, dus nu moesten we wel voet bij stuk houden. Ook omdat ik het als inzamelactie wilde doen voor missie Bolivia.  Om donaties te krijgen voor de projecten in Bolivia die ik in maart ga bezoeken. Het was KOUD! Guur, mistig en vooral koud! 0 graden koud. Maar we hebben het gedaan, in de poldersloot van de Tuin van de Smid, met onze bloten voeten door de blubber en springen maar.

2017 wordt weer een mooi jaar. Makeda gaat straks naar de middelbare school en wordt brugpieper. Ik blijf leren en experimenteren met foto’s en kijk uit naar mijn reis, waar ik het ontmoeten en helpen van mensen en het ontdekken van nieuwe gebieden en culturen ga combineren met fotograferen. We zijn goed bezig!

Kun jij iets missen en wil je ook wat bijdragen voor het goede doel? Ga dan naar mijn site bij Mensen met een Missie en doe een kleine donatie om te helpen genderongelijkheid en seksueel & lichamelijk geweld in Bolivia tegen te gaan. Mijn doel is om 1000€ op te halen dat rechtstreeks naar de projecten in Bolivia gaat.

Of maak gebruik van mijn foto-actie van de maand januari. Je krijgt 1 mooie, digitale foto van jezelf zoals jij ‘m wilt en je bepaalt zelf achteraf je prijs. Al is het maar een kleinigheid. De helft ervan gaat ook richting de 1000€ voor Bolivia.

actie_bolivia

Ik hoop dat jullie 2017 er net zo uitdagend en gelukkig uit gaat zien als die van ons!

happy-2017-card-s